Ladukorda

NUMBRITEST TEGUDENI: „ANDMEPÕHISED STRATEEGIAD TEIE LAOS”

Laos tegevuse taustal jooksvad numbrid on enam, kui lihtsalt arvud. Need on ka peegelpildiks su igapäevastele laotegevustele, tuues esile nii puudujäägi, kui ka arenguvõimalused. 

Aastal 2024 on mõõdikute ja igasuguste andmete kasutamine muutumas laojuhtimise keskseks osaks, võimaldades juhtidel teha neile tuginedes tarku otsuseid.

Digilahendused ja üleminek arenenud laohaldussüsteemidele (WMS) märgib uut ajastut efektiivsuses, pakkudes reaalajas ülevaadet ja kontrolli oma tegevuste ning varude üle. Samuti on ettevõtetes hakanud üha enam levima erinevad Business Intelligence’i (BI) äriteabe ja Business Analytics (BA)  ehk ärianalüütika tööriistad, millest esimene annab parema arusaamise juba toimunud tegevustest ja teine võimaldab sügavamat analüüsi ja vaadet ka tulevikku.

„Without data, you’re just another person with an opinion“  W. Edwards Deming

Ehk “Ilma andmeteta oled sa lihtsalt üks inimene, kellel on oma arvamus”.

Kuidas võiksime laos kasvada välja puudulikest lahendustest, töötlemata ja tühjalt kogunevatest andmetest, ning minna sujuvalt üle andmepõhistele teadmistele?  

Tegevus võiks olla umbes sellises järjekorras:

1.Koolita end ja uuri võimalusi

Millised on ettevõttes juba kasutuses olevad lahendused, mida saaksid kasutata ka laos. Tihti alustades selgub on mingil osal ettevõttes(finants,ost) juba kastuses sulle mõningad vajalikud tööriistad ja lahendused. Sul on vaja leida endale vajalikud andmed ja uurida, kus kohast need saab kätte. Vaata üle andmete puhtus ja allikad, kus nad tekivad. Koolita end KPI-de maailmas targemaks ja  vaata, kuidas see enda kasuks tööle panna. 

2. Too andmed kokku ja sea eesmärgid

Vali andmed, mida soovid kasutada BI või BA töövahendid ja osapooled, kes su projektis osaleks. Kaardista, mis saad lihtsalt ja millega tuleb natuke vaeva näha ning nikerdada. Arvatavasti puudulikud osad on vajalik digitaliseerida.Too andmed kokku ja visualiseeri arusaadavaks kõigile.

Jälgi ja kontrolli natuke uute andmete tekkimist ja nende voogu. Kui andmed ja nende allikad on usaldusväärsed, siis võiks nende saamine olla automatiseeritud. Nüüd pane paika ja lisa ka oma eesmärgid. Mõõdikutel andmete võrdlus võiks olla eelmiste perioodidega ja eesmärgiga. Siis on kõigile selge, milline tulemus on edaspidi OK ja mis EI ole.

3.Alusta…

Isegi, kui kõik ei saa kohe ideaalne, siis stardi ikka. Tean, kui palju inimesed  alguses kahtlevad andmete täpsuses ja ei usalda, kui need tulevad automaatselt “kusagilt”. Kui sinu eesmärk on siinkohal juba selge, siis ainult liigu edasi.

Nüüd, kui mõõdetud tulemused laual saavad meeskonnad alustada oma tööga parendamise suunal. Vali siis selline laojuhtimine, mis on andmepõhine.

Võtmemõõdikute (KPI) kehtestamine on juhtimise seisukohalt väga oluline.Võid lattu seada näiteks selliseid mõõdikud nagu palju on tellimusi täita, palju ridu komplekteerida ja tootlikkuse või töödeldud mahu näitajad laos. Üks osa võiks kuuluda ka kvaliteedile. Osad panevad ka üles ekraanid, kus kõik kenasti meeskonnal näha.

Üks võimalus on võtta esimeseks ette kohad, kus sisetunne ütleb, et seda lõiku annab paremini teha või on mingisugune nähtamatu pudelikael. Hakka analüüsima neid näitajaid korrapäraselt, et teha kindlaks, kas su tunne on õige ja tõesti vajab see koht tähelepanu. Kui jah, siis rakenda väikseid muudatusi, mis aitavad kaasa sul liikuda paremas suunas. Nüüd aga juba teadlikult, nähes muutusi ka mõõdikutes.

Sellise reaktiivse töömahu ja varude haldamise aeg on varsti möödanik, asendudes ennustava analüüsi ja näitajatega. Ennustav analüüs võimaldab sul näiteks prognoosida nõudluse mustreid päeva, nädala sees, hooajalisi kõikumisi ja erinevaid võimalikke stsenaariumeid. Andmeid kasutades saad optimeerida tööjõu ressurssi tagada ühtlast voogu siis, kui see on kõige olulisem.

Aeg on raha, eriti kliendikeskses maailmas. Andmed, annavad võimaluse, et optimeerida vajalikke protsesse. Reguleerida ja ajatada nende teostamise aknaid alates tellimuste komplekteerimisest, kuni tarne optimeerimiseni. Iga säästetud minut aitab kaasa kliendi rahulolu suurendamisele.

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga

Eelmine lugu

8 LIHTSAT SAMMU OMA KANBAN SÜSTEEMI LOOMISEKS

Järg on siin

LAO DISAINI ABC EHK EFEKTIIVSE KAUPADE KÄITLEMISE ALUSTALAD