Kui Kaizen tuli oma pideva parenduse filosoofiaga Jaapanist, siis võib pidada Kanban-i üheks tema tööriistaks.
Kaizenist rääkisime natuke juttu siin.
Tuleb arvestada, et tööstuse Kanban (kan visuaalne ban signaal) on pärit ajast, mil arvutisüsteemid töös kaasa ei aidanud. Samas oli vaja teha nähtavaks/teatavaks, millal järgmist osa, etappi või materjali tootmises vajati. Ehk siit saab ka hästi aru, et selline süsteem töötab (nn pull inglisk.) tõmbe süsteemina. Just siis, kui osa või tegevust vajatakse seal, kus vajatakse ja mitte enne (JIT just in time) tuleb vastav samm. Jaapani probleem peale sõda oli ressursi/toorme nappus seega ei saadud lubada endale suurt kogust ette toota ja nurka seisma jätta nagu Ameerikas on kirjeldanud Toyota autotootmise insenerid.
Seega oli vaja paindlikke, lihtsaid ja nutikaid lahedusi, et olla konkurentsis.
Võib küsida, miks see teema tänapäeval üleval ja me siin sellest räägime. Arvestades, kui palju on kohti tootmistes, ladudes ja mujal, millel puudub materjali või kauba tarbimise ja laojäägi ülevaade reaalajas on see vägagi aktuaalne. Digitaliseerimise võidukäik igale poole ei ole veel jõudnud ja on palju ettevõtteid, kellele see oleks vajalik abimees, kuni jõutakse materjali tarbimine liikumine jms mõnusalt elektroonseks teha…
Seniks siis võime ju kasutada lihtsaid, kuid efektiivseid tööriistu oma materjalil ja kaubal silma peal hoidmiseks.
Mis Kanban meile annaks?
Lihtne visuaalne süsteem reaalajas
Kanban tugineb visuaalsele infole, nagu kaardid, tahvlid või signaalid, et kujutada varude taset ja käivitada tegevusi. Selline visuaalsus muudab süsteemi intuitiivseks, töötajatele kergesti mõistetavaks ja järgitavaks. Enne, kui signaali pole ei ole vaja teha midagi.
Ei mingit keerulist tarkvara
Kuigi digitaalsed vahendid võivad Kanbani süsteemi paremaks muuta, ei ole need hädavajalikud. Võib alustada lihtsate füüsiliste Kanbani kaartidega või mõne muu signaaliga, mis välistab vajaduse tarkvara muutuse järele. Näiteks nii lihtne nagu toote valmimisest ja annab tuluke märku, et seda võib transportida lattu.
Paindlik alustamine
Kanban ei kirjuta ette jäikasid protsesse. Need saab ka töö käigus luua, kokku leppida ja olemasolevasse voogu integreerida.(näiteks riiuli täitmine, asukohta toimetamine muude toimetuste vahel jne.). Kanbani saab järk-järgult kasutusele võtta konkreetsetes osas või toodetes, mis lihtsustab alustamist ja haldamist.
Samm sammu haaval liikumine
Kanbani saab juurutada järk-järgult. Võib alustada väikese osa oma inventari või konkreetse protsessiga, enne kui laiendada seda teistesse valdkondadesse. See vähendab segadust ja võimaldab järkjärgulist protsessi õppimist kõigil osapooltel.
Töötajate kaasamine
Kuna Kanban on lihtne, siis töötajaid on ka lihtsam protsessi kaasata. Saadakse võimalus anda ideid ja tagasisidet, mis tugevdab omanikutunnet ja kaasatust.
Sobib väga erinevatele tööstusharudele
Kanbani lihtsus muudab selle kohandatavaks ka muudes tööstusharudes, kui tootmises, sealhulgas ka laonduses ja isegi tarkvaraarenduses. Samuti kohtades, kus toimub mingi kulumaterjali pidev tarbimine(haldusosakond, kontor vms)
Selge kommunikatsioon ja koolitus
Kanban soodustab meeskonnaliikmete vahelist selget suhtlust ja koostööd (näit. tootmine vs ladu). See lihtsustab varude vajaduste tuvastamist ja täiendamise koordineerimist.
Töötajate koolitamine Kanbani alal on üldiselt kiirem, kui keerulise tarkvara või muu metoodika rakendamine. Saadakse lühikese ajaga aru põhitõdedest ja õpitakse töö käigus.
Optimeerida varude haldamist
Kanban võimaldab paremat ja varudega majandamist, säilitades selle optimaalse taseme. Suurte varude hoidmise asemel aitab Kanbani süsteem ettevõtetel hoida just nii palju varusid, et rahuldada otsene nõudlus, vähendades sellega kulusid.
Pidev täiustamine
Kanban edendab pideva täiustamise ehk “Kaizen” filosoofiat. Kui juba jälgite süsteemi , saab selle optimeerimiseks lihtsamini muudatusi teha. Oma kitsaskohtade visuaalselt nähtavaks tegemisega julgustatakse leidma viise protsesside täiustamiseks ja üldise tootlikkuse suurendamiseks.